De Banningprijs is een essaywedstrijd voor mensen tot 40 jaar. Winnaars van de Banningprijs zijn op het moment dat ze de prijs winnen meestal nog onbekend, maar gaan later vaak een prominente rol in het publieke debat spelen. Bekende prijswinnaars zijn Dick Pels (voormalig directeur van het Wetenschappelijk Bureau van GroenLinks), Pieter Hilhorst (voormalig ombudsman, wethouder in Amsterdam) en Ido de Haan (hoogleraar aan de Universiteit Utrecht). Bekende genomineerden zijn Wouter Bos (oud-minister van Financiën) en Albert-Jan Kruiter (oprichter Instituut voor Publieke Waarden).

Vroegere edities van de Banning Prijs werden gewonnen door:

2014 – Paul Teule (33) met het essay
Het denkdeficit. Waarom we ons belang in Brussel niet zien
Lees hier het juryrapport en de essays van de andere genomineerden: Jeroen Bouterse (26), Luigi Corrias (33) en Tabitha Speelman (26).

2012 – Wimar Bolhuis (26) met het essay
Solidariteit doen we samen, maar wie zijn WE eigenlijk?
Lees hier het juryrapport en de essays van de andere genomineerden: Jamila Aanzi (30) en Kirsten van den Hul (35), Allard Amelink (23), Jasper Lukkezen (27). Jasper Lukkezen kreeg van de jury een eervolle vermelding.

2010 – Bart Verheijen (25) met het essay
Een democratie in crisis? Over de onbepaaldheid van de democratie
Lees hier het juryrapport en de essays van de andere genomineerden: Boudewijn Steur (34), Twan van Lieshout (26), Remmert van Haaften (25).

2008 – Chris van der Meulen (35) met het essay
Een zoekende spreker
Lees hier het juryrapport en de essays van de andere genomineerden: Maarten de Groof (32), Whee Ky Ma (29), Lodewijk van Oord (31).

2006 – Whee Ky Ma (27) met het essay
Het voordeel van de twijfel
Lees hier het juryrapport en de essays van de andere genomineerden: Jan Hartman (25), Albert Jan Kruiter (30).

2004 – Richard Esser (26) met het essay
Henri Thoreau en de consumptiedwang
Lees hier het Juryrapport 2004 en de essays van de andere genomineerden: Leonie Ansems de Vries (24) en Sjoerd Hauptmeijer (28).

1993 – Pieter Hilhorst (27) met het essay
De natie: een organisatie met universele doelen of een anti-liberale gemeenschap?

1991 – Ido de Haan (28) met het essay
De metafoor van het burgerschap

1989 – Dick Pels (41) met het essay
Willem Banning: voor en tegen
Wouter Bos kreeg van de jury een eervolle vermelding.