Afgelopen week heeft de jury onder voorzitterschap van Mohammed Chahim vier essays genomineerd voor de Banning Prijs 2024. De Banningprijs is een essaywedstrijd voor jongeren tot 40 jaar die iedere twee jaar plaatsvindt. Als vereniging willen we een platform bieden voor reflectie over een wezenlijk debat van dit moment. Een van de kernvragen op dit moment is wat ons betreft de vraag naar rechtvaardige klimaattransitie en daar gaat onze essaywedstrijd deze keer over.

Rechtvaardig klimaatbeleid goed vormgeven is een van de meest prangende taken van de politiek op dit moment. Daarom stellen we de vraag aan een nieuwe generatie: Wat mogen we verwachten van onze overheid? Wat moeten we zo snel mogelijk doen en wat juist niet? Dit leidde tot verschillende reflecties, over rechtvaardigheid, democratie, linkse en groene politiek en onze eigen rol daarin.

De vier genomineerden zijn, in volgorde van binnenkomst van de essays:

• Koen van der Gaast met Het vergeten verhaal van klimaatrechtvaardigheid.
  • Annemiek de Looze met Samen op zoek.
  • Casper Gelderblom met Richting klimaatrechtvaardigheid, met rood-groene verenpracht.
  • Roel Becker met Een unieke dialoog.

De winnaar van de Banning Prijs 2024 wordt op 21 februari aanstaande bekend gemaakt door juryvoorzitter Mohammed Chaim in de Rode Hoed te Amsterdam. Hierna zal Frans Timmermans, fractievoorzitter in de Tweede Kamer voor GL-PvdA, de vierde Banning Lezing uitspreken.

Wil je bij deze avond aanwezig zijn? Kijk hier voor meer informatie.