Op 21 februari 2020 spreekt Marjan Minnesma de tweede Banning Lezing uit. De avond begint om 19.00u (inloop) in De Rode Hoed, Amsterdam. De zaal zit, op enkele plekken na, vol. Nog niet aangemeld? Mail even naar info@banningvereniging.nl.

De jaren dat woorden als klimaatverandering, duurzaamheid en milieu zelden vielen in de nationale vergaderzalen zijn wel voorbij. Maar weten we nu echt wat er aan de hand is, wat we daaraan moeten doen en wat de gevolgen zijn als we doorgaan op oude wegen? In de Banning Lezing 2020 gaat Marjan Minnesma – directeur van URGENDA – in op die vragen.

Op 20 december velde de Hoge Raad het finale oordeel in de zogenoemde Klimaatzaak, de rechtszaak in 2013 door URGENDA aangespannen tegen de Staat der Nederlanden. Eis: de Nederlandse overheid moet meer doen om klimaatverandering daadwerkelijk te voorkomen. In haar lezing zal Minnesma in gaan op de brede context van de zaak. Waarom is het nodig dat we met elkaar klimaatverandering tegen gaan? Wat zijn de gevolgen als we te weinig doen? Waarom was het nodig om de staat te dwingen via de rechtszaal, is dit geen vraag van de politiek? En, positiever geformuleerd, waar liggen kansen als we samen de schouders eronder zetten?

Marjan Minnesma is directeur van URGENDA, de organisatie voor innovatie en duurzaamheid die Nederland samen met bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties en particulieren sneller duurzaam wil maken.

De Banning Lezing – initiatief van de Banning Vereniging – is vernoemd naar Willem Banning (1888-1971) en wordt om het jaar uitgesproken op zijn geboortedag. Banning was als vrijzinnig predikant een van de oprichters van de Partij van de Arbeid. Volgens Banning ging elk politiek handelen terug op achterliggende waarden en overtuigingen. In de naar hem vernoemde lezing wordt om het jaar een spreker uitgedaagd juist te reflecteren op de vraag wat hen aanzet tot politiek handelen.

Voorafgaand aan het uitspreken van de Banning Lezing wordt de Banning Prijs uitgereikt. Deze essayprijs voor jonge denkers gaat dit jaar over concrete vragen rondom duurzaamheid en klimaat. Juryvoorzitter Diederik Samsom zal voorafgaand aan de lezing van Minnesma de winnaar van dit jaar bekend maken.