Banningprijs 2012. Eerlijk delen; waarom?

Een urgent thema: solidariteit staat onder druk in de neoliberale wind die al jaren over de wereld waait. Het woord roept zelfs negatieve reacties op. Daarom verdient het ideaal van solidariteit opnieuw doordenking.

Op 18 november 2012 heeft Wimar Bolhuis in de Rode Hoed in Amsterdam de Banningprijs 2012 van € 1.000,- ontvangen uit handen van juryvoorzitter Wouter Bos. De anderen genomineerden ontvingen de nominatieprijs van € 250,-. Wimar Bolhuis won met zijn essay ‘Solidariteit doen we samen, maar wie zijn WE eigenlijk?’

Jasper Lukkezen kreeg een eervolle vermelding voor zijn essay ‘Ieder voor zich baat niemand, over de externaliteiten van de neoliberale ideologie’. Wouter Bos ging met de prijswinnaar en genomineerden in gesprek over het thema van de prijs van dit jaar ‘Eerlijk delen, waarom eigenlijk’.

Lees hier het rapport van de jury, het winnende essay van Wimar Bolhuis en de essays van de drie andere genomineerden.