De Banningprijs is een tweejaarlijkse essayprijs voor jongeren tot 40 jaar. De prijs bedraagt 1000,- euro en wordt eens in de twee jaar uitgereikt. De Banningprijs beoogt kritisch denken over levensovertuiging en politiek te stimuleren. De prijs wordt sinds 2018 uitgereikt in de Rode Hoed te Amsterdam voorafgaand aan het uitspreken van de Banning Lezing.

Banningprijs 2024: Wat is rechtvaardig klimaatbeleid?
De prijs werd gewonnen door Capser Gelderblom. online. Lees de genomineerde essays op deze pagina. Lees hier meer over de opdracht.

Banningprijs 2022: Een nieuw sociaal contract? Maar wat staat daar in dan?
De prijs werd in 2022 gewonnen door Barend Wind met “Sociaaldemocraat, hou je oog op de bal”. Lees de genomineerde essays op deze pagina.

Banningprijs 2020: Het sociaaldemocratisch menu in 2040
Thema van de Banningprijs 2040 is “Het sociaaldemocratisch menu in 2040”. De prijs werd gewonnen door Camille Creyghton. Lees de genomineerde essays op deze pagina.

Banningprijs 2018: De waarde(n) van links
Thema van de Banningprijs 2018 was “de waarde(n) van links.” De prijs werd gewonnen door Twan van Lieshout. Lees de genomineerde essays op deze pagina.

Banningprijs 2016: Links én religieus?
Het thema van de Banningprijs 2016 was “Links én religieus?”. De prijs werd gewonnen door Maarten van den Bos. Lees de genomineerde essays op deze pagina.

Pieter Hilhorst won de Banningprijs in 1993. Foto: Lilian van Rooij

Eerdere winnaars
De Banningprijs werd eerder gewonnen door onder andere Dick Pels, Peter Hilhorst en Wimar Bolhuis. De winnende en genomineerde essays zijn te lezen op deze pagina.

De winnende essays zijn gebundeld in het boek 25 jaar Banningprijs. Prijswinnende essays van 1989 tot en met 2014. Dit boek bestellen? Mail naar info@banningvereniging.nl

De Banningprijs is een initiatief van de Banning Vereniging en de Vereniging Woodbrookers Barchem.