Paul Teule (33) wint de Banningprijs 2014 met het essay “Het denkdeficit. Waarom we ons belang in Brussel niet zien”. De prijs bestaat uit een bedrag van duizend euro.

De Banningprijs is een politieke essayprijs. De prijs werd op zondagmiddag 18 mei uitgereikt door juryvoorzitter Ko Colijn (directeur Clingendael) tijdens een debat in De Rode Hoed in Amsterdam. Ko Colijn zei tijdens de prijsuitreiking: “Paul Teule brengt de discussie over Europa echt een stap verder, laat ons grip krijgen op onze belangen, en brengt zowel originele concepten als voorbeelden. De jury ondersteunt zijn stemoproep voor de Europese verkiezingen van 22 mei van harte.”

Paul Teule wint de Banningprijs 2014.

Paul Teule (1981) is docent politieke economie bij de opleiding Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Eerder werkte hij als researcher in Brussel, onder andere voor het VPRO-programma ‘De Slag om Brussel’. Hij studeerde economie en wijsbegeerte aan de UvA.

Teule stelt in zijn essay: “De Europese democratie vraagt niet om een institutionele, maar om een conceptuele herschikking. De belangrijkste weeffouten zitten tussen onze oren: ten eerste definiëren we het begrip soevereiniteit te ‘negatief’ en te ‘territoriaal’ en ten tweede zijn we ‘de EU’ en ‘Brussel’ gaan beschouwen als van ons losstaande entiteiten. Hoe beter we deze weeffouten herstellen, hoe meer we ons eigen belang en ons eigen aandeel in de Europese besluitvorming zullen herkennen.”

De andere genomineerden, Jeroen Bouterse, Luigi Corrias en Tabitha Speelman, wonnen elk 250 euro.

De essays en het juryrapport zijn gebundeld in een boekje. Dat kunt u bestellen door een mailtje te sturen naar info@banningvereniging.nl onder vermelding van uw NAW-gegevens en “boekje Banningprijs 2014”.

De Banningprijs werd eerder gewonnen door onder anderen Pieter Hilhorst (1993) en Dick Pels (1989). Wouter Bos ontving in 1989 een eervolle vermelding.