Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de Banningprijs presenteerde de Banning Vereniging op 18 mei een bundel met de essays van de eersteprijswinnaars van de afgelopen 25 jaar. De bundel bevat essays van o.a. Dick Pels (voormalig directeur van het wetenschappelijk bureau van GroenLinks), Pieter Hilhorst (oud-Ombudsman en oud-wethouder) en Chris van der Meulen (zijn essay was onderdeel van het VWO-examen Nederlands in 2011).

Cover 25 jaar Banningprijs

De Banningprijs is een politieke essayprijs. De essayisten zijn op het moment van schrijven vaak nog niet bekend, maar krijgen later vaak een belangrijke stem in het publieke debat. Zo kreeg de onbekende politicologie- en economiestudent Wouter Bos een eervolle vermelding bij de Banningprijs 1989 en was Albert Jan Kruiter (oprichter van het Instituut voor Publieke Waarden) genomineerd voor de prijs in in 2006.

Bestellen

U kunt het boek bestellen door een mailtje te sturen naar info@banningvereniging.nl onder vermelding van uw NAW-gegevens en de titel van het boek. Het boek kost tien euro. De rekening wordt meegestuurd met het boek.

De bundel 25 jaar Banningprijs bevat de volgende essays:

• 1989 – Dick Pels: Willem Banning: voor en tegen
  • 1991 -Ido de Haan: De lachspiegel van het burgerschap
  • 1993 – Pieter Hilhorst: De januskop van de natie. Nationaal engagement en universele beginselen
  • 2004 – Richard Esser: Henri Thoreau en de consumptiedwang
  • 2006 – Whee Ky Ma: Liever geëngageerd dan een Einstein
  • 2008 – Chris van der Meulen: Een zoekende spreker
  • 2010 – Bart Verheijen: Een democratie in crisis?
  • 2012 – Wimar Bolhuis: Solidariteit doen we samen, maar wie zijn ‘we’ eigenlijk?
  • 2014 – Paul Teule: Het denkdeficit: waarom we ons belang in Brussel niet zien