Politiek gaat over de vraag wie wat krijgt, waarom en hoe. Althans, zo definieerde de befaamde politicoloog Harold Lasswell politiek in een boektitel uit 1936. Maar wie vandaag de dag naar de politiek in Nederland kijkt vraagt zich wel eens af waar politiek tegenwoordig eigenlijk precies over gaat. We zijn een dolend land geworden, schreef Bram Peper in 2003. Nu, vijftien jaar later, lijkt die uitspraak nog weinig aan actualiteitswaarde te hebben ingeboet. In de Banning leergang 2018 gaan we gezamenlijk op zoek naar de stand van zaken in de Nederlandse politiek. En stellen we de vraag of dit nu de politiek is die we willen en denken we na over alternatieven.

Dat doen we samen met interessante sprekers in vier avonden in oktober en november. De avonden hebben plaats in het centrum van Utrecht, op loopafstand van het centraal station. We beginnen om 18.00u met een eenvoudige broodmaaltijd. De avonden duren tot (ongeveer) 21.00u. Aanmelden kan via deze link. Deelname aan de leergang kost 75 euro (25 euro voor studenten en minima). De leergang is erkend als officieel onderdeel van het scholingsaanbod van de Partij van de Arbeid, maar staat open voor iedereen. Ter voorbereiding op de avonden worden steeds een of twee teksten toegezonden.

Programma

Woensdag 10 oktober: hoe staan we ervoor? Een historisch perspectief op politiek in Nederland
Spreker: prof. Remieg Aerts, biograaf van Thorbecke en auteur van onder meer Het aanzien van de politiek. Geschiedenis van een functionele fictie.

In de openingsbijeenkomst van de Banning Leergang 2018 bezien we de stand van de Nederlandse politiek in historisch perspectief. Want klagen over de stand van de politiek, zo heeft Aerts in zijn boek Het aanzien van de politiek laten zien, is van alle tijden. Dus waar hebben we het over? Op die vraag zoeken we een antwoord.

Woensdag 7 november: de vlam in de pan? Over nieuws, discussie, hype en waarheid
Spreker: Mohammed Ajouaou, islamoloog en auteur van Wie is moslim? Geloof en secularisatie onder westerse moslims.

De tweede bijeenkomst staat in het teken van de politieke hype en de omgang met waarheid in het hedendaagse politieke debat. We kiezen een voorbeeld: recente rapporten over het geloofsleven van Nederlandse moslims. Een paar citaten waren voldoende voor een relletje. Maar wat is nu echt de stand van zaken? En hoe en waarom ontstaat zo’n hype eigenlijk?

Woensdag 14 november: partij of beweging? De rol, functie en toekomst van de politieke partij.
Spreker: Sarah de Lange, politicologe, Den Uyl-hoogleraar aan de UvA en lid van de Raad voor het Openbaar Bestuur.

De derde bijeenkomst gaat over de politieke partij. Dat was ooit de vaste schakel tussen straat en staat, tussen inwoner en politiek. Nu echter lijken partijen die rol steeds moeizamer te kunnen vervullen, wat zijn het eigenlijk nog meer dan veredelde kiesverenigingen? Ondertussen is het zoeken naar nieuwe vormen, wie wil er geen beweging worden? Is dat een oplossing, beleven we het einde van de politieke partij en hoe erg zou dat zijn?

Maandag 19 november: romantiek en realisme in de de politiek. Interview met Diederik Samsom
Gast: Diederik Samsom, voormalig leider Partij van de Arbeid
NB: deze avond is eveneens toegankelijk voor belangstellenden, meer informatie is hier te vinden. Locatie: Zaalverhuur7, Boothstraat 7, Utrecht. Aanvang: 19.30.

De laatste bijeenkomst gaat over de politieke praktijk, in de vorm van een gesprek met de man die de afgelopen jaren als geen ander heeft geprobeerd de Nederlandse politiek te veranderen. Ergernis met de politiek van ‘de nulties’ bracht hem tot het leiderschap van de PvdA. Met zijn eerlijke verhaal won hij de verkiezingen van 2012, maar het hierop gevormde kabinet bleek weinig populair en kort voor de desastreuze verkiezingen van 2017 kozen de leden van de PvdA een andere leider. Hoe kijkt hij terug op de Nederlandse politiek, is hij optimistisch over de toekomst? En hoe is een verdeelde politiek waarin identiteit soms belangrijker lijkt dan ideeën in staat de grote vraagstukken van onze tijd aan te pakken?

Aanmelden voor de Banning Leergang kan via deze link. Wacht niet te lang, want vol is echt vol. Deelname kost 75 euro (25 euro voor minima en studenten). Dat is inclusief broodmaaltijd aan het begin van de vier bijeenkomsten. Locatie: Café Seven, Mariaplaats 7, Utrecht. Vragen? Neem contact op met Maarten van den Bos via info@banningvereniging.nl.